قدرت یا استقامت؟

بحث قدرت یا استقامت برای بیشترین چیزی که صدق می‌کند تمرین بدنسازی است اما برای دیگر چیزهایی هم قابل استفاده است، مثل روزمره‌هایی که سعی در برنامه‌ریزی‌شان داریم.

تمرین قدرتی در بدنسازی اینطور است که شما وزنه‌ای سنگین انتخاب می‌کنید با تعداد تکرار کم و هدف افزایش قدرت عضلات است اما در تمرینات استقامتی وزنه‌ای سبک‌تر انتخاب می‌کنید با تعداد تکرار کمتر و این شیوه عضله را در برابر تکرار مقاوم می‌کند و می‌توانید با وزنه‌ای متعادل مقدار بیشتری تمرین کنید.

حالا می‌شود این شیوه از تمرین را برای دیگر عادت زندگی‌مان هم استفاده کنیم، شاید با کمی تفاوت.

وقتی سنگینی کار را فقط برای یک وعده‌مان می‌اندازیم مثل این است که تمرین قدرتی انجام دهیم و در واقع کاری که صورت می‌گیرد افزایش قدرت در بخشی از ما است، مثل قدرت تمرکز.

اما شیوۀ دیگری که وجود دارد تقسیم‌بندی‌های زمانی بیشتر است که البته هر وعده را هم سبک‌تر می‌کند. به عنوان مثال اگر قبلا در یک نشست نوشتاری هزار کلمه می‌نوشتید، الان می‌توانید در پنج نشست این کار را انجام دهید و هر بار دویست کلمه بنویسید. در آغاز مسیر نوشتن من هم اینطور شروع کردم که اول استقامتم را بالا بردم و حالا سعی کرده‌ام هم‌زمان دو شیوۀ قدرت و استقامت را با هم در پیش بگیرم.

درست است که هر کدام از این روش‌ها به تنهایی می‌توانند به مقدار زیادی کارساز باشند اما شیوۀ دیگری هم که موجود است ترکیب کردن این دو روش با یکدیگر است که در اول از یکی شروع می‌شود و دیگری کم‌کم و به مرور زمان افزوده می‌شود.

مثلا در همان مثال قبل شما می‌توانید کم‌کم مقدار نوشتن‌تان را در هر نشست از 200 کلمه به تعداد بیشتر افزایش دهید و این کار را اگر روزانه با پنجاه کلمه انجام دهید بعد از 16 روز تقریبا کارکردتان چهار برابر روزهایی شده است که به تنهایی به صورت قدرتی کار کرده‌اید یا فقط شیوۀ استقامت در پیش گرفته‌اید.

2 thoughts on “قدرت یا استقامت؟

  1. اتفاقا من هم روزهای اولی که شروع به نوشتن کردم همینطور در یک نشست یک ضرب مینوشتم این باعث می‌شد که نوشته زیاد برام جالب نباشه اما حالا چند وقتی هست که در چند نشست هر بار حدود دویست و پنجاه الی سیصد کلمه مینویسم. این روش را بیشتر دوست دارم چون باعث می‌شود هر بار بلند شدن و نشستن پای نوشتن انگیزه ام را بیشتر و نوشته ام را دقیق تر کند.ممنون از این نوشته‌ی کارآمد!

    1. ممنونم. چقدر خوب که روش مناسب خودتون رو پیدا کردید. فکر میکنم وقتی ذره ذره انجام میدیم لذتش رو هم بشتر حس میکنیم، شاید مثل لقمه‌لقمه غذا خوردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *